Ebben a cikkben abban szeretnénk segíteni Neked, hogy mik azok a szempontok, melyeket a domain választásnál figyelembe kell venned.

Sokkal több szempontot kellene figyelembe venni mint azt gondolod.

Kattinthatsz rögtön a Téged érdeklő témára:

  • Rövid, és jól megjegyezhető
  • Ingyenes, vagy fizetős legyen a domain név?
  • Lehetőleg tartalmazza a kulcsszót!
  • Ne legyen összetéveszhető más weboldalakkal
  • Piackutatás, konkurencia kutatás
  • Milyen kiterjesztésű legyen: .hu? .com?, .biz?, .net?, .info?
  • Szabad legyen és senkinek ne legyen rá semmilyen jogi követelése
  • Ha angol nevet választasz nézd meg a szleng szótárban, hogy mit jelent az adott szó!
  • Nagyon kell a domain név, de már foglalt. Mit tegyek?

Először is tisztázzuk, hogy mi az a domain név. A domain név a weboldalad neve. Pl. valami.hu; kiskakas.com; angyalka.biz.

Magyarországon az Internet Szolgáltatók Tanácsa szabályozza a domain nevek használatát. ITT tudod ellenőrizni, hogy szabad-e a domain név.

De ha van már tárhely szolgáltatód, akkor valószínűleg ők is rendelkeznek ilyen ellenőrző programmal.

Rövid, és jól megjegyezhető

Miért fontos, hogy rövid és jól megjegyezhető legyen?

A weboldalad forgalma 5-6 forrásból származik.

  1. Keresőkből (pl. Google kereső) ide nem számítva a fizetett hirdetéseket
  2. Levelezési listákról (saját és más által kiküldött hírlevelek). Ez is lehet ingyenes és fizetős.
  3. Reklámokból – ide tartozik minden, amiért fizetni kell (pl. PR cikkek, hírlevél kiküldések, AdWords)
  4. Direkt forgalom – ezért a szegmensért kell, hogy jól megjegyezhető legyen a domain neved!
  5. Közösségi média (Facebook, Intsagram, Pinterest, LinkedIn stb…)
  6. Egyéb források (pl. linképítés)

Látható, hogy a 6 forgalmi forrás közül a 4., azaz a direkt forgalmad múlik rajta, hogy megfelelően megjegyezhető és megfelelően rövid legyen a domain neved.

Erre kiváló az ún. “nagymama teszt”, azaz lediktálod a telefonba a nagymamának, és ha sikerül helyesen leírnia, akkor a domain név jó.

Ez feltételezi azt is, hogy a domain névben lehetőleg ne legyenek idegen, nem magyar hangzású szavak, ne legyenek kötőjelek, oda nem illő írásjelek.

Például, hogyha egy kutyasétáltatós gyűjtő oldalt szeretnél, és mondjuk szabad a “dogsitting.hu” név és a “kutyavigyazas.hu”, akkor inkább a magyar hangzású nevet javasoljuk. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne sikeres egy angol névvel működő weboldal, de véleményem szerint maximalizálhatod a látogatóid számát azáltal, ha magyar nevet választasz (főleg, ha még a kulcsszót is tartalmazza, de erről később lesz szó).

Ezek az elvek működnek a külföldi célpiacra szánt weboldalak esetében is, természetesen a megfelelő idegen nyelven. Ha például egy témának a szakértője vagy és angolul szeretnél egy blog típusú weboldalt létrehozni, akkor érdemes angol nevet és lehetőleg rövidet választani.

Vigyázat!

Az Internet hőskorában ez az elv tisztán alkalmazható volt. Azaz szinte korlátlanul álltak rendelkezésre a jobbnál-jobb rövid domain nevek.

Most már nagyon sokat kell morfondíroznod és kutakodnod, hogy egy ilyenre találj.

De azért ne add fel ezt az elvet azt tanácsoljuk!

Ez alól egy kivétel van, az ún. beszédes domain nevek, melyek kulcsszót tartalmaznak, de erről bővebben itt olvashatsz.

Ingyenes, vagy fizetős legyen a domain név?

Manapság már gond nélkül választhatsz ingyenesen tárhelyet és domain nevet. Ilyen például a valami.uw.hu, vagy a valami.blogspot.hu. Ennek az előnye, hogy pillanatok alatt lehet egy saját weboldalad, pár kattintással létrehozhatsz tartalmakat, és már olvassák is.

A hátránya viszont, hogy nincs teljesen szabad kezed az oldalad kialakításában, csak bizonyos reklámbevételed lehet, és egyáltalán az uw. vagy a blogspot. tulajdonos alakítja a feltételeket és a díjakat, olyan módon, ahogy az neki tetszik. Csak akkor javasolom, ha meg szeretnéd tanulni a tartalomgyártást, illetve kísérletezni szeretnél, hogy mekkora forgalmat tudsz az adott témával generálni. Jellemző, hogy a befutott blogspot bloggerek mind egytől-egyig átköltöztetik általában a teljes tartalmat saját domain névre és saját fizetett tárhelyre, melyet a saját szabályaik szerint alakíthatnak ki.

Egy komoly benyomást kelteni akaró cégnél egyébként szerintem ciki, hogy ingyenes uw. tárhelyet használ a méregdrága termékének a feltöltéséhez uw. felugró reklámokkal, nem a mai kor követelményeinek megfelelő design-nal. Szóval, hogyha komoly benyomást akarsz kelteni, akkor az ingyenes tárhelyeket nem javaslom.

Lehetőleg tartalmazza a kulcsszót!

Gondolkodj el azon, hogy miről fog szólni a weboldalad. Milyen tartalmakat szeretnél feltölteni? Milyen terméket / szolgáltatást / információt / tanfolyamot szeretnél eladni. Milyen kulcsszóra kereshet rá az , aki ilyet keres?

Remek kis eszköz erre a

A Google-ben sokkal több találatot fogsz elérni, ha a olcsohalkporszivo.hu a domain neved, mintha a flikszbt.hu lenne. A beszédes domain név általában tartalmazza azt a kulcsszót is, amire szeretnéd, ha minél többen keresnének, ezáltal a Google előrébb fogja sorolni a “porszívó”-t tartalmazó domain nevet, mind a Fliksz Bt.-t.

Ne legyen összetéveszhető más weboldalakkal

Ez jogi kérdéseket is felvet már. Ha például adidas termékeket szeretnél árusítani, és tudatosan nem választod az adidas.hu domain nevet, hiszen azzal jogokat sértenél, akkor nem választhatod az adios.hu-t és az adidasz.hu-t sem. Egy egy kényes jogi határterület, aminél inkább nem érdemes bepróbálkozni.

Vagy ha a konkurenciádat úgy hívják, hogy Likks, és te is hasonló termékeket árulsz, akkor ne válaszd a Liks.hu nevet.

A Magyarországon, Európában és Amerikában levédett neveket ITT és ITT tudod ellenőrizni

A weboldalad kiterjesztése is összetéveszhető lehet, azaz a .hu, .com, .biz., erről bővebben

olvashatsz.

Piackutatás, konkurencia kutatás

Miért fontos ez, és miért foglalkozzak vele?

Ahhoz, hogy el tudj valamilyen terméket, szolgáltatást, vagy információt adni a neten az nagyrészt függ attól, hogy mennyien nyújtják ugyanazt a terméket, szolgáltatást vagy információt.

Ha a fehérhasú törpesünök szakértője vagy, arra valószínűleg nincs nagy konkurenciád, de még ebben az esetben is érmes körülnézni, hátha valaki már létrehozott egy ilyen weboldalt. Egy ilyen kicsi réspiacon 2 weboldal igyen nehézkesen él csak meg. Ha az információt a fehérhasú törpesünökről angolul szeretnéd közzétenni a világhálóra, akkor szinte bizonyos, hogy már van ilyen weboldal. Ebben az esetben vizsgáld meg, hogy milyen időközönként frissítik, milyen aktívak a látogatók (a commentelésből, Facebook oldalból kiderül). Folytatnak-e közösségi marketinget.

Ha nem frissítik az oldalt, nem nyújtják a megfelelő szolgáltatást, akkor érdemes elgondolkozni rajta, hogy hiába van már ilyen oldal mégis belevágsz, hiszen te elszántabb vagy, szinte naponta töltesz fel majd anyagokat, és profin fogsz a célközönségeddel kommunikálni.

Hol kezdd el a piackutatást?

A Google Keresőben. Még akkor is ott, ha nem ezt a keresőt használod. Tetszik vagy nem, mégis ez az a keresőmotor amire alapoznod kell, mivel a legtöbben ezt használják.

Először is írjál be néhány kulcsszót, amire úgy gondolod, hogy sokan kereshetnek. A fenti példánál maradva, ne csak azt írd be, hogy “sün”, hanem “fehérhasú törpesün”, “törpesüni etetése”, “törpesünök szaporodási ciklusa”, azaz ne csak egyenkénti kulcsszavakat, hanem bonyolultabb kulcsszó összetételeket is írjál be. A Google fel fog neked kínálni eleve néhány kulcsszót, vagy kulcsszó összetételet, kattints rá arra is.

Nézd meg, hogy mennyi rá a találat. Mennyi rá a fizetett hirdetés. A törpesünökre jelen pillanatban egyetlen fizetett hirdetés sincs, látható, amit már eddig is sejthettünk, hogy nem egy szárnyaló biznisz.

A fizetett hirdetéseket itt találhatod meg a Google-n belül egy más kulcsszóval (“Ördögnyelv” gyógynövény) bemutatva:

A konkurencia forgalmát is ellenőrizheted a neten. Ehhez remek kis eszköz az Alexa Page Ranking. Ha a konkrét forgalom nem is, de az azért így is jól fog látszani, hogy az adott országon belül, illetve világméretekben hányadik helyre sorolódik az adott weboldal. Ebből már sok következtetést le lehet vonni.

Milyen kiterjesztésű legyen: .hu? .com?, .biz?, .net?, .info?

Ha magyar piacra dolgozol, akkor javasolom, hogy vedd meg a .hu változatot, akkor is, ha az adott pillanatban az .info, vagy a .biz kiterjesztés akciós.

Gondolkodj mindig a célközönséged fejével! Ha például egy gyógynövényekkel foglalkozó weboldalad van, akkor a már fent említett direkt forgalom esetében nem biztos, hogy Juli néni, aki múltkor olyan remek cikkeket olvasott a gyogynoveny.biz-en emlékezni fog, hogy .biz az oldal kiterjesztése, még ha a honlap nevét meg is jegyezte. Automatikusan a .hu változatot fogja beírni, ami esetleg a konkurencia oldalára fogja vinni.

De ha például a konkurencia a .com-os kiterjesztést használja, akkor el lehet gondolkodni azon, hogy megvedd a .info és a . hu kiterjesztést. Az előbbi példánál maradva, Juli néni lehet, hogy már nem emlékszik, hogy a .com kiterjesztésű oldalon olvasta azt a remek cikket és beüti a .hu, vagy a .info végűt, mindkettő a te weboldaladra fog vezetni, így generálva neked direkt forgalmat. Technikailag egy kattintással elintézhető, hogy a .info végű webcímet beíró látogató a .hu végő oldaladon kössön ki.

Ha nemzetközi piacra szánod a termékedet/szolgáltatásodat/információt akkor semmiképpen se válassz .hu-s kiterjesztést, hanem csak .com-ost.

Ha mind a magyar, mind a nemzetközi piacra is szánod a termékedet/szolgáltatásodat/információt, akkor a .hu-st és a .com-ost is foglald le, nehogy valaki visszaéljen a neveddel. Akkor is foglald le, ha még csak az elvi lehetősége van meg, hogy később nemzetközivé teszed a céget. Sok kellemetlenségtől óvhatod meg magad ezáltal. Gondolj bele abba, hogy kialakítasz egy remek szekértői énmárkát/brand-et, és elsősorban magyarul kommunikálsz. Olyan sikeres lesz a vállalkozásod, hogy nemzetközi piacra is ki szeretnél lépni, de megdöbbenve tapasztalod, hogy a .com-ost valaki megvásárolta, és szerencsés esetben mondjuk 3.000.000 Ft-ért kínálja, szerencsétlen esetben mondjuk a jóhírnevedet rontó információkat, vagy káros tartalmakat tett fel. Nyilván ebben az esetben megvannak arra a megfelelő jogi eszközök, hogy érvényt szerezz a jóhírnevednek, de a procedúra hosszú és költséges. Így aztán jobb proaktívnak lenni és elkerülni az ilyen vagy hasonló szituációkat.

Szabad legyen és senkinek ne legyen rá semmilyen jogi követelése

A Magyarországon, Európában és Amerikában levédett neveket ITT és ITT tudod ellenőrizni

Ha angol nevet választasz nézd meg a szleng szótárban, hogy mit jelent az adott szó!

Amikor brand nevet vagy honlap nevet választasz ne válassz olyan nevet, amely kimondva félreérthető, vagy más kifejezés is érthető alatta, mint aminek eredetileg szántad. Ha angol szót is tartalmaz a honlap név (magyar weboldalaknál csak akkor javasolom, ha teljesen közismert szóról van szó pl. web, portal, natur), akkor meg kell vizsgálni abból a szempontból is, hogy nem jelent-e a szleng nyelvben valami mást is. Ugyanez a vizsgálat elvégezhető a magyar domain névnél is, hátha egyszer nemzetközi piacra is kivihető a termék.

Nagyon kell a domain név, de már foglalt. Mit tegyek?

Rákattintottam a weboldalra és azt írja ki, hogy szabad a domain név, és eladó. Mit tegyek?

Ez esetben valaki más már megvásárolta és évente fizeti rá a díjat, és jó üzletet szeretne csinálni az adott domain név eladásából.

2 lehetőség van:

  1. régóta tartja a domain nevet, sok pénzt fektetett bele és már nem éri meg neki tovább tartani – ALKUDJ. Internetes berkekből van olyan információm, hogy egy 3.000.000 Ft-ra tartott, nagyon kívánatos domain nevet sikerült valakinek több elutasító körön átverekedve magát potom 10.000 Ft-ért megvásárolnia
  2. tartja az árat, még reméli, hogy valaki megveszi tőle drágán. – javasolom, hogy ne vedd meg, keress más megoldást!

Szóval ha mindenáron kell a domain név ALKUDJ NAGYOT!