Mit nevezünk felhasználói élménynek?

A felhasználói élmény, angolul User Experience, röviden csak UX az a benyomás, amely az emberben kialakul, mikor meglátogat egy weboldalt. A felhasználói élmény növelése az a folyamat, amelynek célja, hogy a látogató elégedett legyen azzal, amit a weboldalon lát és tapasztal.

Manapság a weben szinte minden termékből és szolgáltatásból hatalmas a kínálat és a látogatók ezt tudják is. Ezért ha egy weboldal túl lassan töltődik be, idegesítő felbukkanó ablakokat jeleníti meg, olvashatatlanul pici a betűmérete, mobilon nehezen kezelhető vagy kusza a menürendszere, akkor a látogató rögtön bezárja és elkattint, mert tudja, hogy alig pár kattintásra találni fog egy másik weboldalt és egészen egyszerűen nem éri meg akárcsak egy másodperccel is több időt pazarolni egy alacsony felhasználói élményű site-ra.

Egy ilyen kiélezett versenyben egyre nagyobb hangsúlyt kap az a folyamat, amelynek eredményeképpen növelni tudjuk a weboldalunkon a felhasználói élményt és ezzel a mi javunkra billentjük el a látogatókért folytatott verseny kimenetét.

Ebben a cikkben felsorolok pár olyan kiemelten fontos tulajdonságot, amelyek pozitív hatással vannak a weboldalak felhasználói élményére.

1. Eszköz független megjelenítés

Az eszköz független megjelenítés, más néven reszponzivitás azt jelenti, hogy a weboldal igazodik a megjelenítő eszköz felbontásához. Így mindegy, hogy az oldalt asztali monitoron, tablet-en vagy mobilon nézzük, mindenhol élvezhető és használható lesz.

A reszponzivitást illetve a mobilra optimalizált oldalakra történő áttérést már sok éve hangoztatják a szakemberek, ennek ellenére továbbra is tömegével látok olyan webshopokat, weboldalakat, amelyeknek 5 év sem volt elegendő az áttérésre. Mivel a reszponzivitás teljesen más tervezést és programozást igényel, mint a korábbi weboldal készítési eljárások, ezért az erre történő áttérés szinte minden esetben egy új weboldal elkészítését is jelenti, ami nagyobb website-ok esetén természetesen plusz kiadással terheli a cégeket.

De nem csak a felhasználói élmény növelése miatt van szükség reszponzív weboldalra, ugyanis mostanra már a Google is hátrasorolja azokat a weboldalakat, amelyeknek nincs mobilbarát működésük. Tehát ha nem szeretnéd, hogy a felhasználói élmény csökkenése miatt elpártoljanak a látogatóid és még hátra is soroljon a Google a találati listákon, akkor ezt a lépést haladéktalanul meg kell lépni.

Keress meg minket bátran, ha régi elavult weboldaladat át szeretnéd alakíttatni! A cikk alján felveheted velünk a kapcsolatot!

2. Betöltődési sebesség

Ez a felhasználói élményt javító szempont szintén a mobilon történő böngészés elterjedésével vált kiemelten fontossá. A Google ugyanis megállapította, hogy akik mobilról böngésznek, azok sokkal türelmetlenebbek a weboldal betöltődésére várva, mintha ugyanezt egy asztali gépen tennék. És mivel a mobil hálózatok még mindig elmaradnak sebességben a vezetékes internethez képest, ezért ez különösen érzékenyen érinti azokat a weboldalakat, amelyek már asztali gépen sem teljesítettek túl jól.

A statisztikák meglepő adatokról számolnak be. Azok a weboldalak, amelyek 3 másodpercnél lassabban töltődnek be mobilon, a látogatóik 40 %-át is elveszíthetik. Lásd az alábbi ábrán.

3. Képek használata

A weboldalak többségénél sajnos innen-onnan letöltött, kis felbontású, nem egységes képekkel találkozom. Pedig ha tudnák az oldal tulajdonosok, hogy az egyedi képeknek mekkora bizalom- és felhasználói élmény növelő erejük van, akkor valószínűleg többen törekednének arra, hogy egyedi képek jelenjenek meg weboldalukon.

A látogatói felmérések arra is rávilágítottak, hogy még egy laikus felhasználó is képes az esetek többségében megkülönböztetni a Stock fotókat a saját professzionális fotóktól és kevesebb bizalmat ad egy olyan cégnek, amely nem rendelkezik az utóbbiakkal.

Ha pedig még ennél is igényesebb megjelenésre vágyunk, akkor érdemes illusztrációkkal színesíteni weboldalunkat, mert a legújabb trendek is ebbe az irányba mutatnak.

4. UX design

UX design-nak, vagyis felhasználói élmény tervezésnek hívjuk azt a folyamatot, amelynek során kezdetektől fogva úgy tervezünk meg egy weboldalt, hogy az a maximális felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben egy cégnek lehetősége van egy új weboldalt készíteni, érdemes a UX design folyamatot végigkövetni, mert ez majdhogynem garancia arra, hogy a végeredmény ki fog emelkedni a konkurensek weboldalai közül.

5. Olvashatóság és tipográfia

Nincs annál bosszantóbb, mikor egy weboldalon tördelésmentes, apró betűs ömlesztett szöveggel találkozunk. A látogatók többsége nagy valószínűséggel elkattint, semmint belekezdjen az olvasásba. Szerencsére manapság már pontosan tudjuk, hogy melyek azok a szöveg megjelenítési és formázási eljárások, amelyek a könnyű olvashatóságot biztosítják:

  • a betűszín legyen fekete vagy a legközelebb hozzá, a háttér legyen nagyon világos vagy fehér
  • a sorok ne legyenek túl hosszúak, javasolt a kb. 65-70 karakter hosszúság
  • a szöveg legyen alcímekkel tördelve.
  • az alcímek legyenek erősen kiemelve
  • a szöveg ne tartalmazzon túl bonyolult formázásokat
  • az azonos típusú szövegek a weboldalon mindenhol kapjanak azonos formázást
  • a bekezdések és a sorok között legyen megfelelően nagy a távolság
  • a táblázatok használatát kerüljük
  • a hosszabb mondatok helyett alkalmazzunk felsorolásokat

6. Navigáció

A weboldal navigációjának döntő szerepe van abban, hogy a látogató megtalálja-e az őt érdeklő tartalmat. Egy egyszerűbb 5 menüpontból álló weboldal esetében a navigáció megtervezése nem nagy feladat. De ha 30-50 különböző tartalmi egységünk van, akkor ott már speciális technikákat kell segítségül hívni annak érdekében, hogy az egyes menüpontok logikus csoportosításban és sorrendben legyenek és elnevezésük is utaljon a tartalmukra.

A nagyobb menüszerkezetek megjelenítése különösen mobil menüben jelent kihívást. Itt sok fajta technika áll rendelkezésre, de mindegyiket tesztelni kell a látogatókon, hogy megtaláljuk az adott szituációban legjobbnak bizonyuló megoldást.

7. Nyomógombok használata

A hőtérképes elemző eszközök lehetővé tették, hogy a látogatók viselkedését a háttérben videóra vegyük. Az így rögzített egérmozgásokat lejátszva most már pontos képet kapunk arról, hogyan viselkednek a látogatók egy weboldalon. Hogyan navigálnak, meddig görgetnek, hova kattintanak, hol időznek többet és milyen részeket ugranak át.

Az ilyen elemzések világítottak rá arra, hogy ha egy weboldalon elhelyezett nyomógomb nem elég feltűnő, nem emelkedik ki megfelelően a környezetéből, nem elég nyomógombszerű, akkor a látogatók egy része könnyen átsiklik rajta. Vagyis észre sem veszi, rá sem kattint, így a gomb nem tölti be azt a szerepét, amit eredetileg szántunk neki, nem viszi közelebb a látogatót a konverzióhoz.

Ezzel együtt a felhasználói élmény is csorbul, mert a látogató „céltalanul” bóklászik az oldalon, nincsenek olyan CTA-k (Call To Action-ök), amelyek irányítanák az oldalon keresztül.

Ezen problémák elkerülése érdekében fontos, hogy a nyomógombok …

  • jól kitűnjenek környezetükből
  • egységes színűek és formájúak legyenek
  • megjelenésük nyomógombszerű legyen
  • feliratuk egyértelműen jelezze, hogy mi fog történni, ha valaki rákattint
  • környezetükben szükség esetén legyenek nyilak vagy olyan grafikai elemek, amelyek ráirányítják a figyelmet

8. Elérhetőség

Az egyik leggyakoribb panasz a látogatók részéről, hogy a weboldalakon nem találják a kapcsolat felvételi lehetőséget. Furcsa módon valóban sok olyan oldallal találkozom, ahol számtalan kattintással tudok csak eljutni egy e-mail címig vagy telefonszámig.

Ezen probléma megoldására az egyik lehetőség, ha a weboldal fejlécében elhelyezzük a leggyakrabban használt kapcsolat felvételi lehetőségeket. Ugyanezt a láblécben is meg lehet ismételni.

A Kapcsolat vagy Elérhetőség menüpontban pedig célszerű arra törekedni, hogy minden lehetséges módját megadjuk a kapcsolat felvételnek, mert előre nem tudhatjuk, hogy a látogató mit fog az adott helyzetben, az adott eszközön preferálni: legyenek közösségi média elérhetőségek, hírlevél feliratkozás, térkép a navigációhoz és természetesen cím, e-mail cím és telefonszám is.

9. Űrlapok

Az űrlapok a konverzió legnagyobb buktatói. Az űrlapok általában a kapcsolatfelvétel, ajánlatkérés, megrendelés, feliratkozás, vásárlás funkcióját szokták betölteni. Ha ideáig eljut a látogató, akkor már nyert helyzetben vagyunk, a weboldal (majdnem) beteljesítette a neki szánt célt, már csak egy kattintás és teljesül a konverzió.

De sajnos az egész folyamat a hirdetésre kattintástól a figyelem felkeltésen, a bizalomépítésen és a megnyerésen keresztül elbukik, mert az űrlap túl bonyolult, túl sok felesleges mezőt tartalmaz vagy éppen értelmezhetetlen hibaüzeneteket jelenít meg.

A felhasználói élmény szempontjából a legfájdalmasabb dolog, ha a látogató a végső konverzió folyamatában dönt úgy, hogy elhagyja az oldalt és egy konkurens oldalon nézelődik tovább. Éppen ezért fokozottan ügyelni kell arra, hogy az űrlapok egyszerű szerkezetűek, könnyen áttekinthetőek legyenek, egyértelmű mező nevekkel és hibaüzenetekkel és a lehető legkevesebb idejét rabolják el a látogatónak a kitöltés során.

10. Kereső mező

Látogató válogatja, ki hogyan szokott egy weboldalon eljutni az őt érdeklő információhoz. Sokan kitartóan kattintgatnak egyik menüpontról a másikra, míg meg nem lelik azt, amit kerestek. Mások viszont az első elbizonytalanodás után a keresőhöz fordulnak illetve csak fordulnának, ha lenne kereső. Illetve a keresőt használnák, ha az jól működne. Az ő felhasználói élményük javítása érdekében célszerű keresőt rakni az oldalra, méghozzá jól látható helyre és utána ellenőrizni, hogy az valóban hatékonyan működik-e.

Bónusz: Videó

Közhelyesen hangzik, hogy felgyorsult világban élünk, de ez valóban így van és ez az internetezési szokásainkra is hatással van. Az átlagembert egy nap lényegesen több információ éri, mint pár évvel ezelőtt és ez magával hozta azt is, hogy egyre kevesebb időnk van ezt az információt befogadni.

Sokszor már nem elégséges, ha egy jól strukturált, könnyen áttekinthető szöveges cikkel találkozunk, mert jó lenne valami, ami még az olvasásnál is gyorsabb információ befogadást tesz lehetővé. Erre kínálnak megoldást a videós tartalmak.

A külföldi blogoknál egyre gyakrabban találkozom azzal a megoldással, hogy a cikk szöveges tartalmát egy videóban szó szerint elmondják, így megadva a látogatónak azt a lehetőséget, hogy olyan formában jusson hozzá az információhoz, ami neki a legkényelmesebb. Felhasználói élmény építés magas szinten!

Összefoglalás

Ahogy cikkemből is remélhetőleg kiderült, a felhasználói élmény tervezés összetett folyamat, de van  pár olyan meghatározó eleme, amelyeket már egy meglévő weboldalon is kisebb munkával ki lehet javítani és rögtön mérhetőek lesznek az eredményei. Jó munkát kívánok!

Ha szeretnéd, hogy egy UX szempontból is megfelelően tervezett weboldalad legyen, akkor

VEDD FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT az alábbi űrlapon

ÍRJ NEKÜNK! BÁRMILYEN KÉRDÉSBEN SZÍVESEN SEGÍTÜNK!

1124, Budapest
Lejtő út 26/A.
+36 30 92 93 473

info@andijung.hu
www.andijung.hu

Add meg az adataidat és írd le, hogy milyen szolgáltatás érdekel. Hamarosan jelentkezünk. Köszönjük az érdeklődésedet!