Facebook csoportokban gyakran érkezik olyan segítségkérés, hogy véleményezzünk honlap tulajdonosok által készített logo-kat, hogy az vajon jó logó -e. A válaszokban sok-sok grafikus szinte mindig ugyanazokat a tanácsokat adja, illetve írja le. Mivel ez eléggé tipikus kérés, amelyre az ügyfelek választ várnak, ezért összefoglalom, hogy milyen is a jó logo ismérve.

Amikor egy logo-t készítünk, akkor a logo-nak sokféle szempontnak meg kell felelnie. Mik ezek a szempontok és mik azok a szempontok, amik bár közkeletűek, mégis jobb, ha elengedsz.

Grafikailag megfelelően kidolgozottnak kell lennie, legyen profi megjelenésű

Amikor laikusként tervezel logo-t akár még ki is találhatsz egy letisztult, a többi szempontnak mindenben megfelelő logo-t. Sok-sok után olvasás és némi kreativitással és grafikai érzékkel megáldva a logo-d kifejező és elegáns is lehet. Nem zárom ki. Bár a Facebook-os tapasztalatok mást mutatnak.

Mikor van grafikailag megfelelően kidolgozva és mikor tekinthető profinak a logo-d?

  1. Egy jó grafikus csak egyszerű, letisztult logókat készít. Tisztában van a trendekkel, nem egy festményt szeretne megrajzolni, hanem egy szimbólumot alkot. Az így elkészült logó jól fog mutatni minden felületen, beazonosítható lesz akár még favikon-ként is (a böngészősávban fent megjelenő kis ábra). Jól megjegyezhető, felismerhető, hiszen nincsen túlrajzolva. Határozott kontúrok, egyszerű színek, maximum két szín és lehetőleg egy, de maximum két betűtípus szerepeljen a logóban.
  2. Minden social felületre megfelelően beapplikálható kell, hogy legyen.
  3. Mindenképpen fontos, hogy vektoros formátumú legyen. Ha így készül, bármilyen háttérbe téve a logo körvonalai fognak látszódni, és nem egy téglalap alakú fehér kép benne a logóddal. Így lehet transzparens variációkat is készíteni.
  4. A logót a különféle hátterek miatt szükséges többféle színvariációban is elkészíteni (pl. fekete-fehér, színes, transzparens).
  5. Mockup sorozat is kellene, hogy készüljön róla, így látható, hogy a különféle hátterek és felületek előtt hogyan mutat a logo. Hogyan néz ki egy ilyen mockup sorozat? A saját logómon bemutatom. (A fehér variációt most nem teszem fel, mert az más színű háttér előtt látszik.)

   andijung mockup, milyen a jó logó?

andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   

andijung mockup, milyen a jó logó?

andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?  andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?

andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?

andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   

andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?   andijung mockup, milyen a jó logó?

  1. Igénytelen van – ez azt fogja sugallni, hogy a munkádra és az általad megígért dolgokra is az leszel.
  2. Olcsójános vagy – nem költesz a cégedre, csak kivenni akarsz belőle, ez pedig azt fogja tudat alatt az ügyféle felé sugallni, hogy felé sem szeretnél maximális értéket adni, inkább csak elvenni szeretnél tőle (nyilván anyagi javakat elsősorban).
  3. Amatőr, tudatlan a cégvezetés, mert még egy normális logóra sem költenek – ennek a tudat alatti üzenete: a te problémád megoldásban is majd bénázni fognak.

Ugye te sem szeretnéd, ha így ítélnék meg a cégedet?

Nem kell, hogy kifejezze a tevékenységedet

Amikor logo-t tervezünk, akkor egy brand-et hozunk létre. Lehet, hogy most egyfajta tevékenységet végzel (pl. ruházati termékek gyártása). Azonban úgy bejön az üzlet, hogy elkezdesz a parfümiparba is belevágni. Trikó formájú logo nem fog passzolni az új illatszer tevékenységedhez.

Sok webshop esetében tapasztalható, hogy egyfajta termékkel indít, aztán a piac változásai mást diktálnak, a vevők más terméket keresnek, mint ami az eredeti elképzelés volt. Ha a logót termékre hegyeznénk ki, beszorítanánk az üzletet egyfajta tevékenységi sprektrumba.

Nézd meg a nagy cégeket. Az Adidas 3 csíkot használ a logójában (az eredeti levél formájú logo sem utalt termékre). A kezdeti bőr futócipők gyártásával foglalkozó kisüzem jelenleg köztudomásúlag már nem csak cipőket, hanem szinte valamennyi sportágban eléggé magas minőségű ruházati termékeket gyárt, több sportág szakszövetségének is a hivatalos ruházati beszállítója.

Jelenleg a cipő- és ruhaipari termékek köre erőteljesen kibővült a kozmetikumok körével is – ugyanazon logo alatt.

A jó logo nem a te történetedet meséli el

A profi logo-nak a fő szerepe a vizuális azonosítás. Azaz, hogy az adott terméket az adott cégcsoporttal, énmárkával, branddel azonosítsa a vásárló. A brand-del kapcsolatos érzetek, érzések merüljenek fel benne (pl. prémium, magas minőségű, “én is valaki leszek tőle”, “szeretném megvenni, mert XY-nak is ilyen van”).

A logo-nak tehát direkt értelemben nem feladata az eladás, nem tukmál. Egy jól kialakított brand-del, pozícionálással (árképzés, marketing stratégia) mégis igen fontos szerepe lehet a márka erősítésében.

Nem kell, hogy mindenki értse a szimbólumot

Lehet, hogy a céged neve és betűlogója Agni, mely latinul és néhány latin nyelven bárányt jelent, szanszkritül pedig tüzet. Te vagy a legmenőbb kandalló gyár, latin nyelveken viszont csak “bárány”-ként azonosítanak. Ha megfelelően felépített a márkád, mindez nem számít, a menők mind “bárány” kandallót szeretnének venni majd tőled latin nyelvterületen is. Ugyanígy teljesen mindegy, hogy miért egy harapott alma a szimbólumod. Az alma szimbólumból ugyanis egy művelt ember a következőkre asszociálhat: bűnbeesés, egészség, egész, világmindenség, országalma, megváltás, Newton, New York jelképe (Big Apple), vagy a te branded. Igen, ez az Apple márka. Az alma szimbólum esetében az emberek nagy %-a most már az Apple brand-et asszociálja, bár eredetileg állítólag Newton tiszteletére tették bele a logó-ba.

A jó logó nem az, ami mindenkinek egyformán tetszik

A fentiek alapján már láthatod, hogy a logód nem kell, hogy tetsszen a férjednek/feleségednek, az apósodnak, anyósodnak, a szomszéd néninek. A jó logó az, ami elsősorban a célközönségednek tetszik. Ha például orvosi kutatás-fejlesztési szoftvereket forgalmazol, akkor komolytalanná teheted magad egy rózsaszín, játékos elemeket tartalmazó logóval. A jó logó a célcsoportodra reflektál. Hány évesek, milyen életérzésben élnek? A logó ugyanis hangulatokat, érzéseket, formákat közvetít. Szerepe a megkülönböztetés és az azonosítás. Úgy működik, mint egy sajátos aláírás.

Még egy fontos szempont van: neked, mint cégvezetőnek személy szerint tetszik-e? Ha nem, akkor nem fogod tudni hitelesen képviselni a céged brand-jét és a dolgozóknak sem fogod tudni átadni ezt az érzést, tehát az egész cégarculat hiteltelen lesz. Csak olyan logót fogadj el, amivel te magad is azonosulni tudsz!

Nem kell, hogy beleilleszkedjen az iparági klisékbe

Attól, hogy az összes kutatás-fejlesztési cég logójában szerepel a kémcső a tiédben még nem kell benne lennie. A te logód legyen egyedi, ami azonnal kiemel a többi brand közül, akik viszont összekeverhetők. Mik ezek a klisék? Az építészeti logók közül több tartalmazza a körzőt, házat, az ingatlanos logók a házat, a gépekkel foglalkozók logója a kis fogaskereket, a cukrászati, pékáru termékekkel foglalkozók a szélmalmot, az informatikai cégek logója a monitort, vagy az egeret, a színházak logója a nevető és szomorú álarcokat. A sort biztos te is tudnád folytatni! Lépj ki ezekből a megszokott formákból, hogy megkülönböztethető legyél! Ki gondolta volna, hogy egy csimpánz is lehet a jelképe a professzionális hírlevél küldő rendszernek (MailChimp), vagy a zöld elefánt a jegyzetprogramnak (Evernote)?

A jó logó nem pótol minden mást

A jó logó esetében a legtöbb embernek a bejáratott nagy világmárkák jutnak az eszébe. Ilyen a Nike, az Adidas, az Apple, a Porsche, vagy más hasonlóan nagy nevek. Nagyon fontos a letisztult logó, de mit sem fog érni a teljes arculat kialakítása nélkül, illetve a mögé rakott marketing gépezet és minőségi termékfejlesztés nélkül például, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A logó nagyon fontos fogaskereke az eladási gépezetnek, ezen belül is a vizuális megjelenésnek és az azonosításnak, de csodákat ne várjunk ettől az elemtől. Viszont e nélkül az elem nélkül nem működik a teljes gépezet, ha ez az elem hiányzik, akkor nem lesz hiteles és azonosítható a brand, a megjelenés.

Szeretnél egy professzionális és letisztult logót?

ÍRJ NEKÜNK! BÁRMILYEN KÉRDÉSBEN SZÍVESEN SEGÍTÜNK!

1124, Budapest
Lejtő út 26/A.
+36 30 92 93 473

info@andijung.hu
www.andijung.hu

Add meg az adataidat és írd le, hogy milyen szolgáltatás érdekel. Hamarosan jelentkezünk. Köszönjük az érdeklődésedet!